ויטמין C חומצה אסקורבית

ויטמין C (חומצה אסקורבית) הינו ויטמין המסיס במים, כלומר שגופנו אינו מסוגל לאחסן אותו. ולכן עלנו לקבלו מהמזון, ממקורות כמו: פירות הדר, ויקרות כמו: ברוקולי ועגבניות.

מחלת לב וויטמין C

תוצאות מחקרים מדעיים על ויטמין C כגורם המועיל למניעת התקף לב או שבץ מוחי. ויטמין C לא להוריד את רמות הכולסטרול או להפחית את הסיכון להתקף לב, אך מהראיות עולה שהוא עשוי לסייע בהגנה על העורקים מפני נזק.

מספר מחקרים, אם כי לא כולם, מראים כי ויטמין C עשוי להאט את ההתקדמות של טרשת עורקים (התקשות העורקים). עוזר למנוע נזק ה- LDL ( "רע") כולסטרול, אשר צובר הפלאק בעורקים ויכול לגרום להתקף לב או שבץ. מחקרים אחרים מראים כי ויטמין C עשויה לעזור לשמור על עורקים גמישים יותר.

בנוסף, אנשים שיש להם רמות נמוכות של ויטמין C עשויים להיות בעלי סיכוי מוגבר יותר לקבל התקף לב, שבץ, או מחלת כלי דם היקפית, כל תוצאות הפוטנציאל שיש טרשת עורקים. מחלת עורקים היקפית היא המונח המשמש לתיאור טרשת עורקים של כלי הדם לרגליים. הדבר יכול לגרום לכאב בעת הליכה, המכונה צליעה לסירוגין. אך אין ראיות שנטילת תוספת ויטמין C תעזור.

הדבר הטוב ביותר לקבל ויטמין C הוא דרך התזונה שלנו. ככה, אנו גם מקבלים את היתרון של נוגדי חמצון וחומרים מזינים אחרים כלולים במזון.

לחץ דם גבוה וויוטמין C

מחקרים המבוססים על אוכלוסיות (אשר כרוך התבוננות קבוצות גדולות של אנשים לאורך זמן) מראים שאנשים האוכלים מזונות העשירים בחומרים נוגדי חמצון, לרבות ויטמין C, יש סיכון נמוך יותר לפיתוח לחץ דם גבוה בהשוואה לאנשים שאוכלים דיאטות דלות.

אכילת מזונות עשירים בויטמין C חשוב לבריאות הכללית, במיוחד אם אתם נמצאים בסיכון ללחץ דם גבוה. ישנם מטפלים אשר ממליצים על דיאטה לעתים קרובות לטיפול ומניעה של לחץ דם גבוה, המכונה DASH (גישות תזונתיות לטיפול ביתר לחץ דם) דיאטה, כוללת הרבה פרות וירקות, אשר עשירים בנוגדי חמצון.

הצטננות וויטמין C

למרות האמונה הרווחת שויטמין C יכול לרפא הצטננות, ראיות מדעיות אינן תומכות בתיאוריה הנ"ל. נטילת ויטמין C באופן קבוע (לא רק בתחילת הצטננות) מייצרת ירידה קטנה בלבד משך הצטננות (של כיום אחד). החלק האחר רק של ראיות תומכות ויטמין C למניעת הצטננות מגיע מחקרים הבוחנים בסביבות קיצוניות (ספורטאים, כגון: גולשים, רצי מרתון, וחיילים באזור הארקטי).

מחלת הסרטן וויטמין C

תוצאות של מחקרים מבוססי אוכלוסיה רבים מראים שאכילת מזונות עשירים בוויטמין C עשויה להיות קשורה עם שיעור נמוך יותר למצבי סרטן, לרבות סרטן העור, דיספלזיה של צוואר הרחם (שינויים בצוואר הרחם אשר עשוי להיות סרטניים או קדם סרטניים, נאספות ע"י בדיקת פאפ), ואולי גם סרטן השד. אך מזונות אלו מכילים גם חומרים מזינים רבים מועילים ונוגדי חמצון, לא רק ויטמין C, ולכן אי אפשר לומר בודאות כי ויטמין C מגנה מפני סרטן.

בנוסף, אין כל ראיה כי נטילת מינונים גבוהים של ויטמין C תעזור לטיפול בסרטן. למעשה, כמה רופאים טוענים כי מנות גדולות של נוגדי חמצון יכולים להפריע לתרופות כימותרפיה. יש צורך במחקר נוסף. אם אתם עוברים כימותרפיה, שוחח עם הרופא לפני נטילת ויטמין C או כל תוספת.

אוסטיאוארתריטיס ווטימין C

ויטמין C חיוני לגוף בכדי לייצר קולגן, שהוא חלק בסחוס בגוף. סחוס נהרס במחלת אוסטיאוארתריטיס (osteoarthritis), כך ישנו לחץ על העצמות והמפרקים. בנוסף, החוקרים חושבים שרדיקלים חופשיים – מולקולות המיוצרות ע"י הגוף שעלולים לגרום לנזק לתאים ול- DNA – עלולים גם להיות מעורבים ההרס הסחוסים. נוגדי חמצון, כגון: ויטמין C עשוי להגביל את הנזק שנגרם ע"י רדיקלים חופשיים. עם זאת, אין ראיות מצביעות כי נטילת תוספי ויטמין C תעזורנה לטפל או למנוע אוסטיאוארתריטיס.

נטילת תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות יכולות להפחית את הרמות של ויטמין C. אם אתה לוקח תרופות אלו באופן שוטף עבור הטיפול באוסטיאוארתריטיס, אולי כדאי לקחת תוסף ויטמין C.

ניוון מקולרי הקשור לגיל וויטמין C

ויטמין סי (500 מ"ג) עם חומרים נוגדי חמצון אחרים, לרבות אבץ (80 מ"ג), בטא-קרוטן (15 מ"ג), וויטמין E (400 IU) עשויים להגן על העיניים מפני לפתח ניוון מקולרי (developing macular degeneration), הגורם המוביל לעיוורון באנשים מעל גיל 55.

רעלת הריון וויטמין C

מחקרים מראים שנטילת ויטמין C יחד עם ויטמין E עשויה לסייע במניעת רעלת הריון בנשים הנמצאות בסיכון גבוה. רעלת ההריון, מאופיינת בלחץ דם גבוה וחלבון גבוה בשתן, היא גורמת שכיחה של לידות מוקדמות.

אַסְתְמָה וויטמין C

ישנם מחקרים מעורבים כשמדובר על השפעת ויטמין C על אסטמה. החלק מראה כי רמות נמוכות של ויטמין C הן שכיחות בקרב אנשים הסובלים מאסטמה. מחקרים אחרים הראו כי ויטמין C עשוי לעזור להפחית את הסימפטומים של אסתמה נגרמת ממאמץ.

כמו כן ויטמין C מסייע לטיפול ולניעת מחלות שונות כמו:
1. שמירה על חניכיים בריאות.
2. שיפור הראייה לבעלי אובאיטיס (דלקת של החלק האמצעי של העין).
3. טיפול במצבי אלרגיה, כגון: אסתמה, אקזמה, קדחת שחת (המכונה נזלת אלרגית).
4. תופעות צמצום של חשיפה לשמש, כגון: כוויות שמש או אדמומיות (אריתמה).
5. להקל על יובש בפה, במיוחד עקב תרופות נוגדות דיכאון (תופעת לוואי שכיחה מתרופות אלה)
ריפוי כוויות ופצעים.
6. הקטנת רמת סוכר בדם אצל אנשים חולי סוכרת.
7. חלק ממצבים ויראלים, לרבות מחלת נשיקה – למרות שחסרות ראיות מדעיות.

מקורות תזונתיים ויטמין C

מקורות לויטמין c הם: תפוזים, פלפלים ירוקים, אבטיח, פפאיה, אשכולית, מלון, תותים, קיווי, מנגו, ברוקולי, עגבניות, כרוב ניצנים, כרובית, כרוב, ומיצי הדר או מיצים מועשרים בויטמין C. עליים מבושלים ירקות (לפת, תרד), ופלפלים, עגבניות משומר טריים, תפוחי אדמה, קישוא, פטל, אוכמניות, חמוציות, אננס הם גם מקורות עשירים של ויטמין C. ויטמין C רגיש לאור, אוויר, חום , כך שתקבל את הוויטמין C ביותר אם אתם אוכלים פירות וירקות טריים או מבושלים קלות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s