ויטמיני B

קבוצת ויטמיני B

קבוצת ויטמיני B כוללים את ויטמינים B לסוגיהם השונים:  קבוצת ויטמין B היא קבוצה של שמונה ויטמינים השונים זה מזה במבנה ובתפקיד. מקור השם "ויטמין B" בתקופה שבה נחשבו כל חברי הקבוצה כוויטמין יחיד, בדומה לוויטמין C. עם התפתחות המחקר התברר שמדובר בקבוצה של ויטמינים נפרדים, הנמצאים לעתים קרובות באותם מיני מזון. בעקבות זאת השימוש בשם "ויטמין B" הלך ופחת, והוחלף בכינוי "ויטמין B קומפלקס" או בהתייחסות לוויטמינים ספציפיים בקבוצה.

ויטמיני B משתייכים למשפחת הוויטמינים המסיסים במים, ויטמינים אלו חיוניים לתחזוקה נאותה של הגוף ולשמירה על תפקוד תקין של מערכותיו. ויטמיני B משתתפים בתהליך ייצור האנרגיה, ייצור הורמונים ומתווכים עצביים וויסות חילוף החומרים בגוף. חסר ולו הקטן של ויטמיני B עלול לפגוע בתפקוד מערכת העצבים. מכיוון שוויטמיני B אינם נאגרים בגוף חשוב לדאוג לאספקה יומיומית שלהם. מגנזיום משתתף בתהליכים אנזימתיים רבים שבהם משתתפים ויטמיני B.
נטילה בו זמנית של ויטמיני B ומגנזיום תשפר את פעילותם, בעיקר בתהליכי ייצור אנרגיה ובתחזוקת מערכת העצבים.

ויטמין B1 (תיאמין)

ויטמין B1 (תיאמין)– מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות של מערכות העיכול והעצבים. נמצא בכבד, בשר, חלב, דגים, חלמון הביצה, שמרים, קטניות, נבטים ואגוזים. ויטמין זה התפרסם בישראל בפרשת רמדיה, כאשר עקב חסרונו בתרכובת מזון לתינוקות נפטרו ונפגעו מספר תינוקות.

תמיכה במערכת העצבים במצבי דיכאון, בלבול, עצבנות, חולשת שרירים או ניוונם והפרעות בתחושה. שמירה על בריאות הלב וכלי הדם. שיפור תפקודים מנטליים, לרבות תהליכי למידה.

ויטמין B1 (תיאמין) – ויטמין שמשתתף במטבוליזם הפחמימות ובתהליכי הפקת אנרגיה בגוף, וכן משתתף ביצירת חומר מתווך במערכת העצבים. לכן גם תזונה עשירה בפחמימות או שתייה מרובה של אלכוהול מחייבות צריכה גבוהה יותר של ויטמין B1.

מקורות מזון של ויטמין B1: מהחי – בשר (בעיקר כבד), איברים פנימיים אחרים וחלב. מהצומח – אורז מלא, קטניות, שמרים, נבט חיטה, אגוזים, בוטנים, גרעינים וזרעונים.

מחלת הבריברי (מחסור בויטמין B1), שתסמינים הם: תשישות, רגזנות, פגמים בזיכרון, חוסר תיאבון, הפרעות שינה, תחושת מועקה בבטן, ירידה במשקל, בחילה, כאבי שרירים, רעד בגפיים, ירידה במהירות הרפלקסים ובלבול. מחסור בתיאמין יכול לגרום למחלת בריברי.

ויטמין B2 (ריבופלאבין)

ויטמין B2 (ריבופלאבין) מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, חשוב לעיכול סדיר, לבריאות העור והשיער, ולפעילות תקינה של העיניים. נמצא בבשר, דגים, חלמון הביצה, שמרים, קטניות, חיטה מלאה וירקות ירוקי עלים.

ויטמין B2 (ריבופלאבין) הוא ויטמין המשתתף בתהליכים ביוכימיים בגוף, החיוני להפקת אנרגיה זמינה. הוויטמין חשוב לגדילה תקינה של שיער וציפורניים ולבריאותו של העור.

מקורות במזון לויטמין B2
מהחי – איברים פנימיים ככבד, לב, שרירים וכליות, ביצים, חלב ומוצרי חלב. מהצומח – ירקות עליים, נבטים, סובין קמח מלא, אורז, שמרי בירה ופטריות.
סימנים לחסר בוויטמין B2: כאבי גרון, אודם ובצקת בריריות הפה, יובש בשפתיים, סדקים בזויות הפה והאף – כיליוזיס ואנגולר סטומטיטיס, דלקות בדופן הקיבה, בפה ובלשון – גלוסיטיס, צריבה או גירוי ודלקות בעיניים בלחמית העין (קונגוקטיביטיס) ובקרנית (קרטיטיס). בעור תראה דלקת עור קשקשית – סבוריאה דרמטיטיס. כמו כן תיראה אנמיה עקב ירידה בייצור כדוריות דם אדומות במח העצם. בבעלי חיים תוארו בעת חסר ריבופלאבין גם פיגור בגדילה ושיתוק גפיים.

ויטמין B3 (ניאצין, חומצה ניקוטינית)

ויטמין B3 (ניאצין או חומצה ניקוטינית) חילוף חומרים של סוכרים וחלבונים. חיוני לעצבים, לנשימה, לעיכול תקין וליצירת אנרגיה; מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה. נמצא בכבד, ביצים, שמרים, נבטים, לחם חי ובשר.

ויטמין B3 הוא ויטמין שמשתתף בייצור חומצות שומן, בפירוק הגלוקוז ובמטבוליזם של חלבון. הוא משפיע גם על מערכות העצבים והעיכול.
שתי מולקולות דומות עונות לשם ויטמין B3, ניאצין וניקוטינאמיד. ניאצין (קרוי גם חומצה ניקוטינית היא נגזרת של חומצת האמינו טריפטופן וניקוטינאמיד היא האמיד של ניאצין. בבני אדם, המרת הטריפטופן לניאצין מתבצעת בכבד בקצב איטי למדי, לכן חיוני לצרוך ניאצין מהמזון. מחסור מתמשך בניאצין עלול לחולל את המחלה הקטלנית פלגרה. בין תסמיני המחלה: עייפות, רגישות לאור השמש, דלקות בעור, הפרעות עיכול, בלבול ולבסוף שיטיון ומוות.
מזונות עשירים בוויטמין B3: מהחי – איברים פנימיים, דגים, בשר לסוגיו, ביצים ומוצרי חלב. מהצומח – שומשום, דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, נבטים.

ויטמין B5 (חומצה פנטתונית)

ויטמין B5 (או Pantothenic Acid) חיוני לפעולת העצבים, מערכת החיסון, ההורמונים הנשיים והכדוריות האדומות. נמצא בדבש מלכות, כבד, קטניות, אגוזים וחלמון ביצה.

ויטמין B5 (חומצה פנטותנית), המכונה גם ויטמין המורל, מסייע בהפיכת פחמימות לאנרגיה, בפירוק שומנים ובייצור תקין של הורמונים, מתווכים עצביים ותאי דם אדומים. ויטמין B5 תומך במערכת העצבים וחיוני לתפקודה התקין. כמו כן, הוא מסייע במצבים של עייפות וחולשה.

ויטמין B6 (פירידוקסין)

ויטמין B6 מסייע בחילוף החומרים של החלבון ופעילות העצבים. נמצא בבשר, דגים, ביצים, קטניות, אגוזים, נבטים ושמרים.
ביוטין (ויטמין B7 או ויטמין H) – שומר על העור ועל הכדוריות האדומות ומקטין מתח נפשי. נמצא בכבד, חלב, ביצים, בוטנים ואגוזים, קטניות וירקות עליים.

ויטמין B6 (פירידוקסין) משתתף במטבוליזם של חומצות אמינו, שומנים וחומצות גרעין. הוא משפיע על חלוקת תאים תקינה, ולכן חשוב לתפקודה התקין של מערכת החיסון, של הריריות, של העור ושל תאי הדם – וחיוני למניעת אנמיה. נטילת ויטמין B6 משפרת את מצבם של החולים בתסמונת המנהרה הקרפלית וחיונית לשמירה על פעילות תקינה של המוח ולתמיכה במערכת העצבים. ויטמין B6 משתתף בוויסות משק המים בגוף ומסייע בסילוק עודפי נוזלים מהגוף, משפר המרת שומן לאנרגיה ובכך תורם להרזיה.

ויטמין B6 מסייע להפחתת רמות הומוציסטאין (בטיפול משולב עם ויטמין B12 ועם חומצה פולית). שמירה על בריאות הלב וכלי הדם. תמיכה במערכות הגוף במצבי מתח נפשי, דיכאון ואיבוד תיאבון. טיפול תומך בהפרעות קשב וריכוז. הקלת בחילות בזמן ההיריון. הקלה על תופעות התסמונת הקדם-וסתית (PMS). טיפול בתסמונת המנהרה הקרפלית. עידוד תהליך הרזיה. שמירה על בריאות העור: מסייע במניעת כתמי עור וברגישות לשמש. מניעת בצקות ואבנים בכליות.

צורת הקו-אנזים של ויטמין B6 אשר קרויה: P-5-P (פירידוקסין 5 פוספאט) ובתוך כך יכולת הספיגה שלו יעילה מאוד והטמעתו בגוף מושלמת. המוצר מתאים במיוחד לסובלים מבעיות במערכת העיכול ולקשישים, משום שיכולת הטמעת הוויטמינים בגוף פוחתת עם הגיל.

חומצה פולית (ויטמין B9)

חומצה פולית (ויטמין B9) מונעת חסר דם, מחזקת את פעילות מערכת העיכול והזיכרון. נמצאת בבשר, דגים, תרד, אגוזים, דגנים וירקות עליים.

ביוטין (ויטמין B7, ויטמין H)

ביוטין (ויטמין B7 או ויטמין H) – שומר על העור ועל הכדוריות האדומות ומקטין מתח נפשי. נמצא בכבד, חלב, ביצים, בוטנים ואגוזים, קטניות וירקות עליים. ביוטין, המכונה גם ויטמין H, משתתף בייצור חומצות שומן, בבנייה ופירוק של חומצות אמינו ובחילוף חומרים של חלבונים, שומנים ופחמימות. הוא חשוב לשמירה על עור ושיער בריאים, למניעת נשירת שיער, דלקות וצלקות על פני העור. מרבית הכמות של הוויטמין הנחוצה לגוף מיוצרת בייצור עצמי על ידי החיידקים הידידותיים שבמעי, והיתר מתקבל מהמזון. כאופייני לוויטמיני B, ביוטין מופרש מהגוף במהירות.

הביוטין מסייע לשיפור מראה העור והציפורניים. מניעת נשירת שיער, שמירה על צבעו ומראהו הבריא. טיפול במחלות עור, לרבות אקזמות ודרמטיטיס. תמיכה במערכת העצבים ובמצבים של חוסר תיאבון ודיכאון.

ויטמין B12 (ציאנוקובלמין, הידרוקסיקובלמין)

ויטמין B12 פעולת העצבים ויצירת כדוריות הדם האדומות. נמצא בבשר, דגים, חלב וביצים.

ויטמין B12 חיוני לחילוף החומרים של חלבונים, שומנים ופחמימות ולתפקוד תקין של מערכת העצבים. חסר משמעותי בוויטמין זה עלול להוליד תופעות נוירולוגיות שונות, בלבול , דמנציה ועוד'. ויטמין B-12 הינו רכיב חשוב גם ליצירת כדוריות דם אדומות וחסר ממנו יביא להתפתחות אנמיה ולתחושות של עייפות, תשישות וכבדות. ויטמין B-12 קיים בעיקר במזונות מן החי, ספיגתו ממזון בעייתית מאחר והיא תלויה בנוכחות אנזים אשר לא תמיד מצוי ברמה מספקת בקיבה. צמחונות וטבעונות הינן סיבות נוספות לחסר ב- B12 אך ייתכנו סיבות אחרות כמו מחלות דרכי עיכול, חומציות ייתר, מחלות ספיגה, שימוש בתרופות מסוימות ועוד.

כולין (Choline)

כולין ויטמין מסיס במים המשתייך למשפחת ויטמיני B, נחשב כיום לגורם תזונתי חיוני שנודעת לו חשיבות רבה בהתפתחות המוח, מערכת העצבים, כושר החשיבה והיכולת הלימודית. לכולין תפקיד מפתח גם בבריאות מערכת הלב וכלי הדם והוא משמש כחומר גלם המשתתף בהובלת שומנים מהכבד אל הרקמות, מסייע בהגנה על הכבד מפני הצטברות שומנים ופועל להורדת רמות כולסטרול גבוהות.

הכולין מעורב במספר גדול במיוחד של תהליכים חיוניים, שהשפעתם ניכרת ברוב מערכות ותפקודי הגוף:
שמירה על תפקודו התקין של המוח ומניעת מחלות הפוגעות בו בגיל מבוגר (אלצהיימר, פרקינסון, דמנטיה ועוד).
שיפור תפקודים מנטליים, לרבות יכולות למידה. טיפול בהפרעות קשב וריכוז ובהיפראקטיביות (ADD/ADHD).
מניעת חרדה ודיכאון. תמיכה בתפקודי כבד (הפרעה בתפקודי כבד, כבד שומני, הפטטיס כרוני מסוג C) טיפול ברמות שומנים גבוהות בדם, בכולסטרול גבוה ובכבד שומני.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s